DIY: Bladwijzers

Al 2,5 jaar ben ik helemaal gek op boeken. Ik weet nog heel goed toen ik mijn allereerste YA-boek las, The Hunger Games, en dat ik toch helemaal geen bladwijzer had. Ik heb toen maar een stuk karton van een pakje soep afgescheurd, want ja wat moet je er anders tussen doen.. Een paar maanden later liep mijn fantasie de vrije loop. Ik kreeg opeens een idee om mijn eigen bladwijzers te maken en zo doe ik dat al bijna 2 jaar lang! Het leek me wel een leuk idee om mijn methode met jullie te delen, zodat je je eigen customized bladwijzer kunt maken.

Benodigdheden:

  • Patroontjes (afbeeldingen via internet)
  • (Dik) papier
  • Plakfolie
  • Fotoplakkers
  • Lijm
  • Schaar

Als allereerst zoek je plaatjes op internet op die je IMG_20160202_163134leuk lijken als een bladwijzer. Zo zoek ik heel vaak naar chevron of aztec patroontjes.

Als tweede zet je de plaatjes in Word. Je moet hierbij je zoomniveau op 105% zetten, zo heb je namelijk dezelfde grootte als een A4 op je scherm. Dit is een handig hulpmiddel om te kijken hoe groot je bladwijzer wordt.

Dat brengt me gelijk bij de volgende stap, want je kan je bladwijzer zo breed, dik, IMG_20160202_164537 dun of kort maken als je jezelf wilt. Wil je namelijk een hele lange en dunne bladwijzer? Go for it! Als je daarmee klaar bent kan je het blad uitprinten.

Als vierde stap knip je de bladwijzers uit en plak je ze
aan elkaar met fotoplakkers. Dit kan je ook met lijm doen, maar zelf vind ik fotoplakkers mooier omdat het papier zo vochtig wordt van lijm.

Als je dat ook hebt gedaan pak je je plakfolie erbij. Plakfolie koop ik meestal bij de Action, dat zit op zo’n rolletje en daar kan je zelf uitmeten hoe groot stuk IMG_20160202_164909 je nodig hebt. Precies goed dus voor onze bladwijzers! Als je een groot genoeg stuk uitgemeten hebt, knip je hem uit. Let wel op, doe dit twee keer omdat de bladwijzer van beide kanten bedekt moet zijn.

Hierna haal je het velletje van de plakfolie af en dit plak je over de ene kant van de bladwijzer heen. Draai de bladwijzer om en herhaal hetzelfde aan de andere kant.

Als je daar mee klaar bent, kun je het overtollige folie langs de randen wegknippen en jeIMG_20160203_183416 bladwijzer is good to go!

Extra: mocht je bladwijzer nog wat slap zijn dan kan je er nog een extra laagje folie overheen doen. Dit kan je overslaan als je gewoon dik papier gebruikt.

En dat was de tutorial! Mocht je een bladwijzer gemaakt hebben, laat hem gerust zien! Ik ben heel benieuwd naar je creaties.

Wat voor bladwijzer gebruik jij altijd?

 

3 thoughts on “DIY: Bladwijzers

Leave a Reply

