Warm Bodies van Isaac Marion

20160211094348

Titel: Warm Bodies
Schrijver: Isaac Marion
Serie: Warm Bodies #1
Genre: Horror/Young Adult/Romance
Uitgever: Atria/Emily Bestler Books
Datum: 25 december 2012
Pagina’s: 239

5 sterren

R was ooit een jonge zakenman. Nu is hij een zombie. Hij heeft door schade en schande geleerd ermee te leven. R woont op een verlaten vliegveld, samen met honderden lotgenoten. De wereld is bijna op zijn eind, de steden zijn verwoest en leeg. Tijdens een jacht op voedsel – alle mensen die niet veilig binnenzitten – ontmoet R het stoere meisje Julie. Om redenen die hij zelf niet helemaal begrijpt wil hij haar redden. R is verliefd.


Twee jaar geleden wilde ik de film van dit boek echt ontzettend graag kijken, maar toen kwam ik er opeens achter dat er ook een boek van was. En als er ergens een boek van is moet ik natuurlijk eerst het boek lezen voordat ik de film kijk.. Ruim twee jaar later kwam ik het boek tegen op het boekenfestijn in Utrecht en daar heb ik hem meegenomen! Ik trok hem pas uit mijn TBR jar en ik ben hem gaan lezen.

Ik moet toegeven: in het begin vond ik het boek best wel een beetje apart. Het was niet vervelend want ik las er wel doorheen, maar er waren wel wat “WTF”-momentjes waarbij ik echt dacht van tja.. wat ben ik nu eigenlijk aan het lezen? Ondanks dat werd gaande weg het verhaal je alles duidelijker en daarbij nam dat aparte gevoel ook af.

Naar mijn inzicht vind ik het onderwerp erg origineel. Oke, zombies zijn misschien niet zo origineel maar het concept in Warm Bodies wel. De zombies zijn namelijk zo geworden door een pest die er heerst in het land en zo steken ze de rest aan. Aangezien zombies theoretisch gezien doden zijn die uit de dood zijn herrezen, geeft het een origineel beeld weer. Daarbij vind ik de wereld waarin alles in opgebouwd ook bijzonder, vooral hoe Isaac de pest heeft gecombineerd met zombies.

We lezen het verhaal vanuit R zijn perspectief, maar soms komen er opeens random stukjes tussendoor waarbij je opeens uit iemand anders zijn perspectief leest en dit staat heel slecht (of eigenlijk) helemaal niet aangegeven, dus ik moest regelmatig een stukje terug zodat ik het opnieuw kon lezen. Ik irriteerde me hier wel een beetje aan.

De ontwikkelingen tussen R en Julie zijn ontzettend mooi beschreven. Eerst zie je heel duidelijk dat Julie eigenlijk niets van R wilt afweten en ze bang voor hem is, maar beetje bij beetje begint ze steeds meer sympathie voor hem te krijgen.

Het einde vond ik ontzettend sterk geschreven. Het had spanning en er waren genoeg gebeurtenissen om die spanning erin te houden. Ik vond de remedie ook echt super mooi en realistisch (voor zo ver dat dan kon).

Ik heb genoten van dit boek, maar het behoort niet echt tot mijn favoriete boeken ooit. Hij was leuk om te lezen, maar daar houdt het dan ook wel bij op. Ik ben overigens wel ontzettend benieuwd naar het tweede boek, “The Burning World”! Ik geef Warm Bodies vier sterren.

 

Leave a Reply

