Genre: YA Thriller
Uitgever: Karakter Uitgevers
Datum: 30 januari 2016
Pagina’s: 326

Ik heb een recensie-exemplaar van de uitgever gekregen in ruil voor een eerlijke recensie. Alle meningen zijn van mijzelf.

4 sterren

Een voor een sluiten de tieners in Nottawa, Wisconsin, zich aan bij het nieuwste en hipste sociale medium, NODIG, en ze moeten daarvoor een vraag beantwoorden: wat heb je nodig? Een nieuwe iPhone? Een backstagekaartje voor een concert? In ruil voor een schijnbaar simpele taak, zal NODIG het verzoek inwilligen. Iedereen doet het. Dus waarom zou jij het niet doen? Kaylee Dunham weet wat ze nodig heeft, een nier voor haar zieke broer. Ze gelooft niet dat een sociaal netwerk zou kunnen helpen, maar ze heeft niks te verliezen. Of wel?

Na haar verzoek te hebben ingediend, realiseert ze zich wat de prijs is die betaald zal moeten worden om haar verzoek in te willigen. De eisen die NODIG aan de gebruikers stelt in ruil voor het in vervulling laten gaan van hun wensen worden steeds hoger, evenals het aantal slachtoffers dat als gevolg ervan valt. Zal Kaylee in staat zijn om het mysterie achter het NODIG-netwerk te ontrafelen en de stekker eruit te trekken voordat het te laat is?

Ik heb De Test-trilogie van Joelle Charbonneau al gelezen, en dat is ook de reden waarom ik NODIG aanvroeg bij Karakter Uitgeverij. Ik vind de schrijfstijl van Joelle heel interessant en ik wilde graag meer van haar lezen!

Dit boek is samengesteld met allemaal verschillende figuren, waarbij Kaylee de hoofdpersoon is. Haar hoofdstukken zijn vanuit de ik-vorm en daarnaast zijn de vele andere hoofdpersonen geschreven vanuit de hij-zij vorm. Ik heb wel vaker boeken gelezen die verschillende hoofdpersonen gebruiken om het verhaal te vertellen, maar nog nooit zo veel verschillenden. Toch vond ik dit niet vervelend, maar juist ontzettend interessant. Het bleef nog een beetje vaag omdat je de andere hoofdpersonen niet echt goed kent, maar ook omdat ze heel mysterieus beschreven werden en je langzaam vanuit andere invalshoeken het verhaal begon te begrijpen.

“Niemand krijgt iets voor niets. We zouden allemaal beter moeten weten.”

Ook het plot vind ik zo goed bedacht. Ik vind het vooral origineel en ondanks dat het in het begin misschien een beetje vaag lijkt, is het toch heel makkelijk te volgen. Het plot is zo geschreven dat het eigenlijk het hele boek spannend blijft en ook dat vind ik echt fantastisch aan dit boek. Het is natuurlijk een YA thriller, maar de spanning vond ik echt buitengewoon. Ik had het gevoel alsof ik erbij was en vond het lezen van het verhaal stiekem doodeng. Er gebeuren veel onverwachtse dingen en niets vond ik cliché of voorspellend. Dat is echt iets wat NODIG zo’n goed boek maakt.

En ik was in het begin misschien een beetje bang. Alhoewel, bang zal ik het niet noemen. Ik houd natuurlijk van contemporary of dystopische verhalen en ik had nog nooit een YA thriller gelezen. Dat vond ik spannend. Uiteraard had ik me nergens zorgen over hoeven te maken, want ik heb echt genoten van dit boek en daarom krijgt NODIG vier sterren van mij.