Waarom Morgan Matson mijn favoriete schijfster is

50997

Als je me op Twitter volgt dan was het je de afgelopen tijd misschien wel opgevallen.. Ja, Morgan Matson is mijn favoriete schrijfster. Ik heb het idee dat nog niet veel mensen haar en haar boeken kennen, of hebben gelezen. Het lijkt mij daarom leuk om eens te beschrijven waarom ik de boeken van Morgan Matson nou zo leuk vind.

Eerst even een voorstelrondje: Wie is Morgan Matson nou eigenlijk? Morgan is geboren in New York (19 September 1981) en groeide op in Greenwich, Connecticut. Ze studeerde aan Occidental College in Los Angelas, maar halverwege een theater vak, begon ze te werken bij Vroman’s Bookstore en werd ze verliefd op YA literatuur. Ze studeerde af en ontving haar M.F.A. voor het Schrijven Voor Kinderen en werkte als redacteur voor YA romans. Ze kreeg daarna een tweede M.F.A. voor Scenarioschrijven op de University of Southern California. Oh, en ze heeft ook nog eens de schattigste hond ever, Murphy.

CeqOAhhWEAMj0-s (1)Als eerst kan ik er natuurlijk niet onderuit: Morgan Matson schrijft contemporary en we weten allemaal wel hoe erg ik van contemporary houd. (Onlangs heb ik daar ook een post over gemaakt: klik hier). Het is daarom ook niet zo gek dat mijn favoriete schrijfster er eentje is die contemporary schrijft. Maar waarom nou Morgan Matson en waarom geen andere contemporary schrijfster? Nou, dat zal ik je eens vertellen. Morgan weet in haar verhalen alles zo goed in evenwicht te brengen. Het zijn niet liefdesverhalen die alleen om de romantiek draaien, maar Morgan voegt er ook verschillende andere elementen aan toe (zoals vriendschap, familie etc.) zodat het verhaal een hele nieuwe kijk krijgt. Zo draaide het in Since You’ve Been Gone vooral Emily en haar vriendschappen, in Amy and Roger’s Epic Detour draait het vooral om Amy en haar familie en in Second Chance Summer (zelf nog niet gelezen, maar heel veel reviews gelezen) is er een evenwichte mix tussen vriendschap en familie. Ik hou natuurlijk van een romantische contemporary, maar ik houd er het meest van als dit wordt afgewisseld met andere elementen.

Het draait daarnaast natuurlijk niet alleen om Morgtweet2an’s boeken, maar ook om haar persoonlijkheid. ZE IS ZO’N GEWELDIG PERSOON! Ze is zo aardig en toegewijd aan haar fans, oh echt wat houd ik van haar. Zo heb ik eens wat naar haar getweet en toen ze reageerde.. ik heb volgens mij nog nooit zo hard geschreeuwd. Ik was zo blij! Dat kwam vooral omdat ik vroeger heel vaak fan was van bands en andere artiesten en die gewoon te bekend en te druk zijn om iedereen een tweet terug te kunnen sturen. Daarentegen is Morgan nog niet zo bekend en reageert ze echt op bijna elke tweet die je stuurt! Ik krijg zo meteen een gevoel van waardering, dat mijn fangirlheid wordt gewaardeerd. Hoe vaker ze reageert hoe minder erg ik fangirl, maar het blijft leuk om die waardering te blijven krijgen.

tweet3

Daarnaast schrijft Morgan ook nog boeken onder haar andere naam: Katie Finn. Dat betekent dus nog meer boeken!

Ik kan nog wel uren doorpraten over hoe goed ik Morgan’s boeken vind en hoe geweldig persoon ze is, maar ik denk dat ik het zo wel goed en kort samengevat heb waarom Morgan mijn favoriete schrijfster is. Mocht je nu geïnteresseerd zijn in haar boeken dankzij mijn mooie preek, hier is een lijstje van alle boeken van Morgan:

CcIz_kvW0AA9x7d

Amy and Roger’s Epic Detour

Second Chance Summer

Since You’ve Been Gone

The Unexpected Everything – komt uit op 3 mei (NOG EEN MAAND JONGENS KAN IK DIT AAN?!)

En mijn favoriete boek? Since You’ve Been Gone natuurlijk!

2 thoughts on “Waarom Morgan Matson mijn favoriete schijfster is

Leave a Reply

