Allegiant (The Divergent Series)

allegiantfinalposter

Titel: The Divergent Series: Allegiant
Release: 9 maart 2016
Genre: Actie, Avontuur, Sciene Fiction
Duur: 121 minuten
Regisseur: Robert Schwentke
Acteurs: Shailene Woodley, Theo James, Miles Teller, Zoë Kravitz, Ansel Elgort, Naomi Watts, Jeff Daniels.

5 sterren

In het derde deel van The Divergent Series: Allegiant maken Tris en Four kennis met een hele nieuwe wereld die veel meer risico met zich meebrengt dan ooit tevoren. Tris en Four proberen te ontsnappen aan de muur die hun scheidt van Chicago. Dit is de eerste keer dat ze buiten de muur komen en ze laten de enige stad achter die ze ooit hebben gekend. 


Het was weer maart en dat betekent een Divergent film! Ik ging een dagje weg met Merle en we besloten samen Allegiant te gaan kijken, aangezien we allebei van deze serie houden en Merle Divergent ook aan mij aangeraden heeft.

Eerlijk gezegd had ik niet te hoge verwachtingen van deze film. Dat had vooral te maken met dat ik de trailer tien keer niets vond. Ik vond dat ze alles veel te science fiction lieten lijken terwijl Divergent eigenlijk geen Science Fiction is. Gelukkig viel dat met de film zelf ontzettend mee, daar leek alles weer juist futuristisch zoals het ook hoort. Ik was daar ontzettend blij mee.

Daarnaast had de film niet al te veel dingen van het boek weg. Ik weet natuurlijk dat het gebaseerd is op het boek en natuurlijk niet alles hetzelfde hoeft te zijn, maar ik vond vooral de manier waarop Allegiant anders was dan het boek heel vervelend en moeilijk. Toen ik Allegiant las, had ik al ontzettende moeite om het aspect en de betekenis van alles te kunnen begrijpen. In de film wordt dezelfde opzet gebruikt, maar het heeft weer een andere betekenis. En dit vond ik ontzettend ingewikkeld. Ik bedoel; ik begreep het boek nog maar net en nu in de film doen ze weer iets anders. Het maakt mij niets uit dat ze het boek niet precies op de voet volgen, maar ik vind het vervelend dat ze het belangrijkste aspect veranderen.

Over het script gesproken zat het volgens mij ook wel goed. Ik kan natuurlijk niet spreken voor de mensen die het boek niet gelezen hebben, maar ik denk dat als je alleen de films kijkt het wel iets makkelijker te volgen was. Voor de rest vond ik de gebeurtenissen wel goed in het verhaal passen, ook al waren ze iets anders dan in het boek.

Maar genoeg over de film in verhouding met het boek, laten we het hebben over de film zelf. Ik vond de regie echt ontzettend indrukwekkend! Ik vond het geweldig hoe de wereld van Chicago achter de muur werd neergezet en zoals ik net ookal zei: ontzettend futuristisch. Ik mag dan een leek zijn op dit gebied, maar petje af voor Robert Schwentke.

Verder heb ik niet meer zoveel te vertellen over de film. Ik heb erg genoten van de film, maar het is niet dat dit mijn favoriete film is. Het eind van Allegiant deed veel vragen bij mij opkomen en ik ben ontzettend benieuwd naar hoe Ascendent verder gaat.

Leave a Reply

