Waarom ik zo van contemporary houd

Vandaag wil ik het eens over een hele andere boeg gooien. Jullie hebben de laatste tijd vast wel gemerkt dat ik van contemporary houdt, of sommige wisten dat al. Zo lees ik (vooral de laatste tijd) alleen nog maar contemporary en zijn mijn recensies ook zowat alleen nog maar van contemporary. Maar wat maakt contemporary nou mijn favoriete genre? Ik zal het jullie eens haar fijn gaan uitleggen!

Mijn favoriete genre is natuurlijk contemporary, maar nóg specifieker ben ik helemaal weg van romantische contemporaries. Dit komt ten eerste omdat ik een hele erge ‘hopeloze romanticus’ ben. Dus stel er gebeurt iets heeeeeeel klein en schattigs (bijvoorbeeld iemand wordt op een date gevraagd), dan lig ik al om. Ik kan echt helemaal wegzwijmelen zonder dat ik het door heb. Ik weet ook niet hoe het komt dat ik daar zo van kan genieten, maar dat is toch wel de voornaamste reden dat ik contemporary lees. En trouwens, dit geldt niet alleen voor boeken, ook bij films kan ik mezelf helemaal verliezen! Romantische comedies zijn mijn favoriet, romantiek afgewisseld met comedie. Perfecte combinatie! Love Actually, New Year’s Eve, Valentines Day, Clueless.. noem maar op. Ik heb ze allemaal gezien.

giphy (1)

Als je een romantische contemporary leest, kan er niets anders dan romantiek in voorkomen. Zo weet je zeker dat de romantiek en de liefde tussen de twee hoofdpersonen het hoofdonderwerp is en dat de meest voornamelijke reden is dat dit boek plaatsvindt. Let’s say, The Mortal Instruments, dit is een fantasy boek. Als je dat boek leest komt er ook heus wel romantiek in voor, maar niet als hoofdonderwerp. Het hoofdonderwerp is namelijk Clary en de andere schaduwjagers die achter Valentijn aan gaan. Daarbij gaat het niet constant om de liefde maar juist om de actie. En omdat contemporaries juist romantiek als hoofdonderwerp hebben is het mijn favoriete genre.

giphy

Daarnaast staan de meeste contemporaries op zichzelf. Je hoeft maar één boek te lezen en je hebt het verhaal gelezen. Daar zit natuurlijk ook weer een nadeel aan, want ten eerste is het boek snel afgelopen en ten tweede heb je lang niet zo’n lang en uitgebreid verhaal. Maar, er zit ook een voordeel aan. Je wordt zo niet ‘gedwongen’ om de andere delen ook te lezen. Want laten we toegeven, we hebben allemaal wel eens gehad dat we het eerste boek van een serie wel leuk vonden maar het eigenlijk wel goed vonden zo. Maar dan alsnog zit er een stemmetje in je hoofd die zegt dat je de andere delen ook moet lezen, gewoon omdat je dan de serie uit hebt. Contemporary pakt hier een groot voordeel.

En zo komen we aan het eind van mijn betoog over contemporary, want ja, het lijkt wel een beetje een betoog. Ik wil gewoon mensen duidelijk maken dat contemporary lezen echt wel leuk is! De meesten haken al snel af omdat er juist geen actie in zit zoals in fantasy boeken (denk aan The Mortal Instruments) maar romantiek kan ook ontzettend vermakelijk zijn! Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen overtuigen en misschien je kijk op contemporary heb kunnen veranderen 😉

One thought on “Waarom ik zo van contemporary houd

  1. Haha, contemporary vind ik af en toe wel leuk, maar ik ben meer van de Fantasy en de SF. Laatst schreef ik daar ook wat artikelen over!
    Nog een hopeloze romantics hier, trouwens. Hoewel, niet altijd. Maar wel vaak!

    Liked by 1 person

Leave a Reply

