Serie: Legend #1
Genre: Dystopian/Young Adult
Uitgever: Putnam Juvenile
Datum: 29 november 2011
Pagina’s: 319

4 sterren

Legend speelt zich af in het Los Angeles van 2130, dat ondergelopen is na een overstroming. De 15-jarige June, telg uit de elite van de Republiek, is een wonderkind. Ze is gehoorzaam en loyaal en wordt dan ook klaargestoomd voor een van de belangrijkste functies in de militaire rangorde van haar land. De eveneens 15-jarige Day, geboren in een sloppenwijk, is de meest gezochte crimineel van de Republiek. Normaal gesproken zouden hun wegen zich nooit kruisen, maar dat gebeurt wel als de broer van June, een belangrijke militair, wordt vermoord en Day de hoofdverdachte is. De overheid opent de jacht op hem. Een ultiem kat-en-muisspel tussen June en Day gaat van start: zij wil haar broers dood wreken, terwijl hij probeert uit handen van de overheid te blijven en intussen ook nog zijn familie wil redden van een mysterieuze epidemie. Maar dan komt June erachter dat de overheid iets met haar broers dood te maken heeft en er alles aan doet om dat verborgen te houden.

Dit boek heb ik in de zomer van 2014 gekocht en een maand later ben ik erin begonnen, maar het boek maakte eigenlijk niet zoveel bij mij los. Ik kon heel goed zien dat andere mensen het een leuk boek vonden maar voor mij was het niet zo bijzonder. Tot vorige week toen ik verder ging lezen, toen vond ik hem wel opeens leuk!

Elk hoofdstuk in het boek is afgewisseld tussen June en Day, de hoofdpersonages van het boek. Wat ik hier heel fijn aan vind is dat ik geen problemen had met het schakelen tussen deze personen. Ik heb geen een keer gehad dat ik bijvoorbeeld in het hoofdstuk van Day las maar ondertussen dacht dat ik in June’s perfectief aan het lezen was. Dit vind ik geweldig, want ik heb dat wel eens eerder in een boek gehad en toen moest ik geregeld een hoofdstuk opnieuw lezen omdat ik het uit de verkeerde persoon las.

Verder vind ik het heel knap hoe Marie Day en June beschreven heeft. In het begin (dus een jaar geleden) vond ik dit ontzettend irritant, maar nu juist heel mooi. Je merkt dat June een wonderkind is en dus heel slim is, dat zie je aan de analyses die ze maakt in bepaalde situaties. Hetzelfde geldt voor Day die dit ook doet, hij is gewoon een hele slimme crimineel.

Ook dit boek zit weer vol spanning. Eigenlijk heeft het één hele grote spanningsboog door het boek heen; de crimineel Day die opgepakt moet worden. Tot de laatste bladzijde blijft het spannend en dat is natuurlijk een ontzettend pluspunt.

De wereld waarin ze leven vind ik niet bepaald origineel, maar het is nog steeds erg goed opgebouwd. Op het eind vallen alle puzzelstukjes in elkaar en is de puzzel compleet.

Ook voor Legend geldt dat ik het boek (na eindelijk een jaar) wel leuk vind, maar ik zou het niet erg vinden als ik Wonderkind en Finale nooit zou kunnen lezen.

3 thoughts on “Legend van Marie Lu (Legend #1)