De IJzerkoning van Julie Kagawa (The Iron Fey #1)

12547725_1650266765224006_1808262316_n

Titel: De IJzerkoning
Schrijfster: Julie Kagawa
Serie: The Iron Fey #1
Genre: Fantasy/Young Adult/Romance
Uitgever: Harlequin Young Adult
Datum: juli 2012
Pagina’s: 363

4 sterren

Mijn naam is Megan Chase.

Over minder dan vierentwintig uur word ik zestien. Sweet Sixteen, zeggen ze dan, maar ik geloof niet dat dat voor mij opgaat. Alles in mijn leven begint op een griezelige manier uit de hand te lopen, en dan is het feit dat mijn moeder en stiefvader mijn verjaardag weer zijn vergeten nog mijn minste probleem.

Wat gebeurt er allemaal?

Net als mijn broertje zie ik ineens overal vreemde monsters, in het bos bij de bushalte lijkt zich iets engs schuil te houden en op school staat er plotseling op een computerscherm: Meghan Chase, we komen je halen…

Maar wat ik al helemaal niet had kunnen dromen is dat ik verliefd zou worden op een mysterieuze prins – die helaas niks van mij wil weten…

Hoe overleef ik in een wereld waarin echte vrienden op één hand te tellen zijn?


Het is alweer een heel tijdje geleden dat ik dit boek als E-book op bol heb gekocht. Hij was toen maar twee euro dus daarvoor wilde ik hem wel kopen. Eerlijk gezegd had ik geen idee wat ik moest verwachten. Van de synopsis kon ik het er niet echt uithalen en ik ken eigenlijk ook niemand die het boek gelezen heeft.

Het begint heel luchtig en gewoontjes, eigenlijk als een contemporary. Het is ook meteen al spannend (vooral omdat ik niet echt wist waar het naartoe ging) maar ook omdat Julie elke keer wel iets anders verzint waar je spanning in kan terugvinden. Ik had ergens een dystopisch verhaal verwacht, dus toen het opeens fantasy bleek te zijn, was ik erg verrast. Normaal houd ik niet zo van fantasy, maar dit boek behoort bij de fantasy boeken die ik wél leuk vind.

De wereld die hier verzonnen is vind ik nog best origineel. Ik heb natuurlijk ook nog niet zoveel fantasy gelezen, maar ik had niet het idee dat het veel weg had van een ander boek.

Ik vind Meghan, de hoofdpersoon gelijk ontzettend grappig, omdat ze van die leuke grapjes maakt. Ze blijft het hele boek gewoon haarzelf en dat vind ik leuk om terug te lezen. Sommige hoofdpersonen veranderen naarmate het verhaal zich vordert, maar dit had Meghan totaal niet. Er waren natuurlijk wel wat ontwikkelingen, zo zie je dat ze elk hoofdstuk weer sterker wordt en het zelf ook door krijgt dat ze sterk is. Onder alle spanning blijft ze toch heel gewoontjes.

Het verhaal vind ik ontzettend sterk. Elke keer denk je dat het kwaad geschied is, maar dit bleek uiteindelijk toch niet zo te zijn. Ik vind het ontzettend fijn als een boek dit heeft, zo blijft de spanning erin en zit je letterlijk op het puntje van je stoel.

Ik vond dit boek ontzettend leuk, maar toch mist het wat. Als ik bijvoorbeeld nooit de rest van de serie zou kunnen lezen, zou ik dat niet super erg vinden. Ik geef De IJzerkoning daarom geen vijf sterren, maar vier.

Leave a Reply

