Piste Alarm van Linda van Rijn

10413907_806776006111529_1825458961_n(1)
Titel: Piste Alarm
Schrijfster: Linda van Rijn
Genre: Literaire thriller
Uitgever: Marmer Boeken BV
Datum: november 2011
Pagina’s: 283

3 sterren

Tijdens een skivakantie in Kirchberg verdwijnt de kleine Marius. De lokale politie staat voor een raadsel…

De skivakantie van Renske en Sven Donkervoort in het Oostenrijkse Kirchberg slaat om in een nachtmerrie als hun vierjarige zoon Marius tijdens de skiles verdwijnt. Een grote zoekactie levert niets op en rechercheur Gunter Wolfsberg van de lokale politie ziet zich geconfronteerd met een lastige zaak.

De verdwijning vertoont opvallend veel gelijkenissen met een nooit opgeloste verdwijning van twintig jaar geleden. Het spoor leidt de politie naar een oude bekende. Maar dan werpen een onverwachte bekentenis en een schokkende vondst een heel ander licht op de zaak.


Met sinterklaas vorig jaar heb ik dit boek van mijn zus gekregen. Eerst was ik een beetje bang voor dit boek, ik houd namelijk niet zo van Nederlandse schrijfsters. Toen ik de achterkant had gelezen was ik al wel wat enthousiaster, maar toen ik het boek aan het lezen was werd dat al snel weer minder.

Het boek begint namelijk een beetje sloom en blijft ook sloom de rest van het verhaal. Er zit niet veel actie in, alles is een beetje langdradig. Alleen op het moment dat Marius ontvoerd wordt is het even spannend en op het eind, als de dader wordt opgepakt. Dit is erg jammer want van een thriller verwacht je toch wel wat meer spannning.

Daarnaast wordt elk hoofdstuk verteld uit een andere hoofdpersoon en aan de ene kant was dat wel fijn, zo krijg je veel informatie en vanuit allerlei verschillende perspectieven. Maar ook daar zit weer een minpunt aan, aangezien Günster, de politieman, wel erg veel aan bod komt en ik soms wel wat meer verhaal wilde lezen van de andere personages.

Het was ook wel bijzonder om vanuit het perspectief van Günster te lezen, je kan zo in de gedachte kijken van hoe de politie te werk gaat en dat zag er erg interessant uit.

Verder heb ik nog wat te vertellen over het plot. De aanwijzingen zijn veel te duidelijk en je hebt als lezer al heel gauw door wie de dader is. Ook zoals ik al zei verwacht je dit niet van een thriller aangezien het wel spannend moet blijven.

Ook heb ik nog een opmerking over de editing van dit boek, die vind ik namelijk bar slecht. Ik vond overal grammatica fouten en spellingsfouten, zo stond er een keer vandaah in plaats van vandaag. Ik vind dit niet erg professioneel en het is jammer dat Nederlandse boeken en/of uit het Engels vertaalde boeken zo slecht worden nagekeken.

Ik vind het boek na al die minpunten toch nog vermakelijk. Het is niet rampzalig maar ook niet perfect, daarom krijgt Piste Alarm drie sterren van mij.

Leave a Reply

